HTML Image as link
Qries

Většina diabetiků se brání pravidelné konzumaci ovoce, což je pochopitelné, protože většina ovoce chutná sladce. To je však mylná představa. Všechny druhy ovoce mohou být zdravou součástí vyvážené stravy bez ohledu na typ diabetu.

Ovoce má sice vyšší obsah přírodních cukrů než zelenina, ale zároveň nabízí nezbytnou vlákninu, vitaminy, minerály a antioxidanty, které jsou pro cukrovku příznivé.

Navíc je nepravděpodobné, že by za vysokou hladinu glukózy v krvi mohlo výhradně ovoce ve vaší stravě. Proto se před omezením ovoce zaměřte na jiné zdroje cukru v jídle, jako jsou koláče, sušenky a sladkosti.

Ovoce a cukrovka – souvislost

A studie ukazuje, že vyšší konzumace celého ovoce, zejména jablek, borůvek a hroznů, významně snižuje riziko cukrovky 2. typu. Přitom vyšší konzumace ovocných šťáv vede k vyššímu riziku diabetu 2. typu. Konzumace celého ovoce namísto ovocných šťáv je proto zdravější.

Pokud jde o obsah sladkostí, cukr v celém ovoci nepřispívá k přidaným cukrům ani prázdným kaloriím. Zajímavé je, že při stravě bohaté na ovoce a zeleninu se skutečně může snížit riziko obezity, infarktu a mrtvice. Ovoce navíc obsahuje rozpustnou vlákninu, která snižuje rychlost vstřebávání cukru naším tělem a reguluje hladinu cukru v krvi.

Řada druhů ovoce má vysoký obsah vlákniny, zejména pokud konzumujete jejich slupku nebo dužinu. Vyhýbejte se sirupům, konzervovanému a jinak zpracovanému ovoci s přidaným cukrem a konzumujte ovoce v celé, přirozené podobě, abyste zabránili zvýšení hladiny cukru v krvi.

Fruktóza, přírodní cukr v ovoci, má sice nižší glykemický index než škrob, ale její nadměrná konzumace se nedoporučuje. Proto kontrolujte porce podle svých kalorií.

Studie Podle nich je ideální spotřeba fruktózy v rozmezí 25-40 gramů denně. Pro lidi s diabetem se tedy nedoporučují více než 2-3 porce ovoce denně.

Nejlepší a nejhorší ovoce pro diabetiky

Glykemický index je stupnice s číselným hodnocením. Pro každou potravinu udává skóre od 1 do 100. Skóre ukazuje, jak rychle může potravina zvýšit hladinu cukru v krvi.

Potraviny s vysokým glykemickým indexem se v těle vstřebávají rychleji než potraviny se středním nebo nízkým glykemickým indexem. Proto je pravděpodobnější, že hladinu cukru v krvi zvýší ovoce s vyšším GI.

Glykemický index vám pomůže předpovědět, jak různé druhy ovoce ovlivňují hladinu cukru v krvi. Kontrola skóre ovoce na glykemickém indexu je jednou z metod, jak si lidé s cukrovkou mohou vybrat bezpečné a přijatelné ovoce.

Glykemická zátěž je pro výběr zdravého ovoce vhodného pro diabetiky cennější než glykemický index. Umožňuje zjistit, kolik glukózy může konkrétní ovoce dodat v jedné porci.

Čím nižší je glykemická zátěž ovoce, tím pomaleji stoupá hladina cukru v krvi po konzumaci tohoto ovoce a naopak. Hodnota 10 nebo méně definuje nízkou glykemickou zátěž, zatímco hodnota mezi 11 a 19 představuje střední GL. Pokud trpíte cukrovkou, vyhýbejte se ovoci s GL 20 a vyšší.

Ovoce k jídlu pro diabetické pacienty

Mezi vhodné ovoce pro diabetiky patří:

  • Borůvky
  • Třešně
  • Zelená jablka
  • Ostružiny
  • Grapefruit
  • Pomeranče
  • Kiwi
  • Hrušky
  • Jahody

Mají vysoký obsah vlákniny a antioxidantů a nízký glykemický index (GI: 1-55).

Ovoce, kterému se vyhnout pro diabetické pacienty

Obecně platí, že neexistuje ovoce, kterému bychom se měli zcela vyhýbat. Nezapomeňte však, že u ovoce se středním až vysokým GI a GL je zásadní kontrola porcí.

Následující druhy ovoce obsahují vysoké množství přírodních cukrů a je třeba je jíst s mírou:

  • Ananas
  • Mango
  • Zralý banán
  • Papája
  • Meloun

Glykemický index těchto plodů se pohybuje mezi 51-80.

Poznámka 

Lidé s cukrovkou mohou denně sníst dvě až tři porce ovoce. GI a GL jsou základními nástroji pro určení jakéhokoli ovoce jako nejlepšího nebo horšího pro diabetes. Při určování toho, jaké a kolik ovoce je vhodné pro vaši hladinu cukru v krvi, se však poraďte se svým lékařem nebo odborníkem na výživu.

Výživové poradenství od našeho odborníka na výživu

  • Pomeranče a citrony jsou příkladem citrusových plodů, které prospívají lidem s cukrovkou. Jsou bohaté na antioxidanty, které pomáhají při regulaci hladiny cukru v krvi.
  • Ovoce jako avokádo poskytuje mononenasycené mastné kyseliny, které jsou pro tělo prospěšné.
  • Lidé s cukrovkou by se měli vyhýbat zejména konzumaci konzervovaného ovoce a ovocných šťáv. Ty postrádají vlákninu a obsahují velké množství přidaného cukru nebo dochucovadel, což způsobuje zvýšení hladiny cukru v krvi.
  • Sušené ovoce si můžete dopřát v mírných porcích. Vybírejte si datle, fíky a sušené švestky, protože mají nižší GI.

Závěr

Čerstvé, celé ovoce je důležitou součástí vyvážené stravy, protože obsahuje základní živiny. Proto dieta vhodná pro diabetiky nevylučuje ovoce. Ovoce však konzumujte s mírou.

Tajemstvím vynikajícího zdraví je kontrola porcí a výběr ovoce s nízkým GI a GL. Pravidelné sledování hladiny glukózy v krvi vám navíc pomůže určit, které ovoce je pro vás nejvhodnější.

☑️ Nejoblíbenější dieta za Akční cenu! VÍCE INFORMACÍ