Hlavní zásady zdravého života by se daly shrnout do tří hlavních oblastí. Podstatný vliv na naše zdraví má:

  1. složení jídelníčku
  2. pravidelná aerobní pohybová aktivita
  3. péče o naši psychickou pohodu

Jak má vypadat vyvážený a pestrý jídelníček dětí i dospělých?

Zdravé stravování dětí spočívá v tom, že k snídani, obědu i večeři dostávají vařenou nebo syrovou zeleninu. Je ideální pokud jedí 5x denně v pravidelnou dobu.

Obědy dětí i dospělých by měly obsahovat zdroj bílkovin, tedy maso, ryby, vejce, luštěniny nebo rostlinnou bílkovinu tempeh. Jako výživově nejvhodnější přílohy bych označila jáhly, cizrnu, pohanku a rýži natural. Osvědčenou náhradou za bramborovou kaši je kaše celerová nebo petrželová.

Ke svačině je vhodné například:

  • ovoce, ořechy vlašské či lískové
  • olivy, sýr (min 40 % tuku v sušině)
  • směs nesířeného ovoce, dýňových či slunečnicových semínek a kousky vysokoprocentní čokolády (alespoň 70 %)
  • bílý jogurt nebo tvaroh bez příchuti, ovoce
  • ovesná či jáhlová kaše s rozinkami a nepraženým kakaem
  • neochucené kefírové mléko, ovoce
  • žitný chléb nebo knäckebrot s domácí rybí pomazánkou a zelenina

 

Nesmíme zapomenout ani na pitný režim. Potřeba tekutin u 2letého a staršího dítěte je 1,7 – 2 litry, v horku i více. Nejvhodnějšími nápoji jsou voda, dětské či bylinné čaje, zelený čaj, rooibos. Občas můžete nabídnout i neochucené minerální vody (Magnesia nebo Vincentka) nebo ředěné džusy.

Nepodceňujte užitečnost kohoutkové vody, voda je totiž lék. Tajemství vody:

  • je nepostradatelným pomocníkem v prevenci ucpávání arterií v srdci a mozku
  • může zvýšit účinnost imunitního systému při boji s infekcemi a rakovinotvornými buňkami
  • napomáhá tělu přirozeně doplňovat přísun neurotransmiteru serotoninu a snižuje pravděpodobnost deprese
  • je nezbytná k vytváření přirozeného spánkového regulátoru, melatoninu.

Proč je důležité trávit život v pohybu?

Pohyb a cvičení zvyšuje svalovou sílu, zlepšuje koordinaci, kondici a také zlepšuje kvalitu kostí. Pravidelná a přiměřená fyzická zátěž zlepšuje činnost cévního systému, srdce a plic, zlepšuje činnost mozku, vyplavuje endorfiny a tím napomáhá mírnit depresivní stavy, podporuje imunitní systém, zlepšuje a urychluje metabolismus.

Nejpřirozenějším pohybem pro člověka je chůze. Ideálně pokud se naučíte chodit svižně, se správným držením těla a hlubokým dechem. Je důležité chodit pravidelně 30–60 minut denně.

Doporučuje se i plavání, které zpevňuje střed těla, posiluje zádové a břišní svalstvo, i svaly končetin.

Ať už si pro sebe a vaše děti vyberete jakoukoliv pohybovou aktivitu, je potřeba se jí věnovat 3–5x týdně, po dobu alespoň 30 minut. U dětí budujete odolnost a návyk, u sebe oceníte vliv pohybu na snížení tlaku, cholesterolu, krevního cukru a celkové hmotnosti.

Jak pečovat o svoji psychickou pohodu?

Naši osobu netvoří jen tělesná schránka, uvnitř se skrývá i duše. I ona potřebuje svoji specifickou potravu, aby byla šťastná a vyrovnaná. Pokud není, působí nám řadu psychosomatických onemocnění, které se projevují na našem fyzickém zdraví.

Jak sytit své duchovní potřeby:

  • psychická pohoda jde ruku v ruce se správnými spánkovými návyky, je prokázáno, že všechna duševní onemocnění mají společný znak, nekvalitní spánek
  • odpočívat
  • relaxovat
  • meditovat
  • vyhledávat situace, činnosti a lidi, kteří mě činní šťastným
  • odpouštět
  • korigovat svoje ego a přirozeně duchovně růst
  • pozitivně myslet
  • rozvíjet sebelásku
  • cítit se užitečným
  • naučit se říkat NE
  • pobývat v tichu a v přírodě
  • udělejte občas něco jen tak sobě pro radost

 

Rating: 5.0. From 1 vote.
Please wait...
Petr

728x90-2-modif-1517685944.gif