HTML Image as link
Qries

Dýně jsou typickým symbolem podzimní sezóny, od záhonu po verandu, koláč až po semena. Nejen, že jsou široce používány pro podzimní výzdobu a těší se jako ústřední bod podzimních aktivit, dýně se také používají k vytváření mnoha podzimních receptů a pamlsků. Obvyklá mylná představa o tomto velkém melounu je, že je považován za zeleninu, ale ve skutečnosti je klasifikován jako ovoce. Jako všechny plody, i dýně pochází z kvetoucí rostliny a obsahuje vnitřní semena.

Lahodné a výživné

Díky své všestranné chuti lze dýni připravit na sladkou nebo slanou chuť. Vnitřní dužina dýně je často rozdrcena na kaši a kombinována s podzimním kořením, aby se vytvořila široká škála koláčů, chleba, pečiva, příloh a polévek. Jeho semena mohou být dokonce pražená pro křupavé, lahodné občerstvení. Dýně však přináší na stůl také některé vynikající zdravotní výhody, takže je ideální volbou pro vaše oblíbené podzimní požitky. Jako nízkokalorická potravina obsahující pouze asi 30 kalorií na šálek je dýně plná výživných vitamínů a minerálů. Následuje sedm způsobů, jak může dýně dělat zázraky pro vaše zdraví.

  1. Podporuje hubnutí: Jakákoli cesta ke snížení hmotnosti může být úspěšnější, když začleníte potraviny, které vám pomohou uspokojit hlad na delší dobu, s méně kalorií přidanými do vaší stravy. Protože je dýně plná vlákniny a živin, jedná se o velmi syté ovoce, které dokáže vytvořit prodloužený pocit plnosti. Navíc dýně obsahuje méně kalorií na porci než jiné sacharidy, jako je rýže a brambory.
  2. Posiluje zrak: Dýně, bohatá na vitamín A, vitamín C, antioxidanty a zinek, může hodně pomoci vašemu zraku. Zatímco vitamín A chrání rohovku a pomáhá očím přizpůsobit se slabému osvětlení, vitamín C snižuje riziko makulární degenerace, hlavní příčiny slepoty u dospělých. Antioxidanty v dýni, jako je lutein a zeaxanthin, mohou snížit riziko chronických očních onemocnění a chránit oči před škodlivými vlnovými délkami světla. Konečně, zinek hraje zásadní roli při dodávání vitamínu A do sítnice oka pro produkci melaninu, který pomáhá chránit oči před škodlivými slunečními paprsky.
  3. Posiluje imunitu: Kromě toho, že pomáhají se zrakem, mohou vitamíny A a C posílit váš imunitní systém, takže je lépe vybaven k boji s vnějšími „nepřáteli“, jako jsou choroboplodné zárodky, bakterie, viry, toxiny a plísně, které by vám mohly způsobit onemocnění. Vitamin C také pomáhá zvýšit tvorbu bílých krvinek pro podporu efektivnějšího fungování imunitních buněk a rychlejšího hojení ran. A konečně, dýně se může pochlubit vysokým množstvím vitamínu E, železa a kyseliny listové, které jsou také užitečné pro posílení imunity.
  4. Pomáhá v boji proti srdečním chorobám, mrtvici a osteoporóze: Draslík, který pomáhá při prevenci srdečních onemocnění, je dalším klíčovým minerálem obsaženým v dýni. Studie ukázaly, že draslík pomáhá snižovat krevní tlak tím, že odstraňuje přebytečný sodík z těla. Vysoký krevní tlak je klíčovým rizikovým faktorem srdečních onemocnění. Je také vědecky prokázáno, že draslík pomáhá předcházet mrtvici a osteoporóze, což je stav, který způsobuje oslabení kostí. Mezitím může obsah folátu v dýni pomoci snížit krevní tlak. Folát se používá k tvorbě červených krvinek a železa, které pomáhají cirkulovat kyslík v těle – klíčovou složku zdraví srdce.
  5. Podporuje lepší zdraví mozku: Mnohým chutnají semena dýně, která lze očistit, okořenit a opéct na křupavou svačinu. Nejen, že potěší chuť, dýňová semínka jsou bohatá na několik mikroživin, které jsou klíčové pro funkci mozku, včetně mědi, železa, hořčíku a zinku. Měď je používána v mozku, aby pomohla kontrolovat nervové signály, hořčík je užitečný pro paměť a učení, vyšší hladiny železa mohou zabránit zamlžování mozku a zinek je velmi důležitý pro nervovou signalizaci v mozku.
  6. Pomáhá předcházet rakovině: Dýně jsou bohaté na beta-karoten, karotenoid nebo pigment, který jim dodává sytě oranžovou barvu. Karotenoidy jsou také antioxidanty, které pomáhají bojovat proti volným radikálům. Volné radikály jsou nestabilní molekuly vytvořené přirozeně v těle. Volné radikály, vytvořené věcmi, jako jsou toxické chemikálie, kouření, alkohol a smažená jídla, poškozují naše tělo tím, že časem rozkládají a poškozují buňky. Poškozené buňky mohou vést k tvorbě rakovinných buněk, a protože antioxidanty, jako je beta-karoten, mohou pomoci snížit nebo zabránit účinkům volných radikálů, přispívají k prevenci rakoviny a podporují lepší zdraví.
  7. Vytváří zdravější pleť: Většinu živin, kterých je v dýni dostatek, lidská pokožka miluje, díky čemuž je silnější, zdravější a dokáže lépe blokovat a odolávat škodlivým slunečním paprskům. Patří mezi ně beta-karoten (považovaný za přírodní opalovací krém), vitamíny C a E a antioxidanty lutein a zeaxanthin.

Buďte kreativní s dýní

Ať už je dýně připravená od nuly nebo vydlabaná z plechovky, má letos na podzim mnoho co nabídnout vaší zdravé rutině. Kromě pečení dýně do muffinů, koláčů a chlebů také myslete na to, že ji přidáte do ranního smoothie, vanilkového jogurtu nebo večerní misky pudinku. Pečená dýňová semínka chutnají skvěle na vašem oblíbeném salátu nebo v granole a kousky dýně lze také nakrájet, okořenit a opéct jako delikátní přílohu. Pro maximální přínos pro zdraví nezapomeňte omezit množství cukru a nasycených tuků, které také přidáváte do svých receptů z dýně.

Nejen, že dýně může pomoci uspokojit vaše chuťové pohárky svou charakteristickou „někdy sladkou, někdy pikantní chutí“, ale může také pomoci snížit riziko srdečních chorob a onemocnění, podpořit hubnutí a podpořit lepší fungování vašich očí a mozku. Může dokonce posílit vaši pokožku. Letos na podzim buďte kreativní a zařaďte dýni jako klíčovou ingredienci do svého zdravého jídelníčku.

TIP: Podívejte se na NEJOBLÍBENĚJŠÍ DIETU, s kterou v Česku zhubly tisíce lidí!
☑️ Nejoblíbenější dieta za Akční cenu! VÍCE INFORMACÍ