HTML Image as link
Qries

Internet může být skvělým zdrojem znalostí o výživě, ale je také plný různých mýtů a mylných představ o hubnutí. Pokud jste se někdy snažili najít odpovědi na zdánlivě jednoduché otázky týkající se stravy a cvičení, víte, že to není vždy snadné.

Nejčastěji je to proto, že věda o výživě není černobílá a výzkum se stále objevuje v celé řadě oblastí. Abychom vám pomohli projít tímto zmatkem, hovořili jsme s Jennou Hopeovou, registrovanou odbornicí na výživu , o některých nejčastějších mýtech o hubnutí a o tom, zda jsou skutečně pravdivé.

Zároveň musíme zdůraznit, že hubnutí je složitý proces a může silně záviset na okolnostech, jako je vaše genetická výbava a zdravotní stav. Zatímco někteří lidé dosáhnou skvělých výsledků s přerušovaným půstem nebo tréninkem HIIT, jiní se obrátí na rostlinnou stravu a nejlepší cvičební stroje, aby zhubli. Zohlednění individuálních rozdílů vám výrazně pomůže zbavit se nechtěných kil.

1. Nezáleží na tom, co jíte, pokud počítáte kalorie.

O tom není pochyb – udržování trvalého kalorického deficitu, což znamená, že jíte méně kalorií, než spálíte, je základním principem hubnutí. Počítání kalorií je skvělým nástrojem pro sledování vašeho jídelníčku, ale má určité nedostatky. Přesvědčení, že nezáleží na tom, co jíte, pokud sledujete svůj energetický příjem, je jedním z největších mýtů o hubnutí. Na tom, co jíte, záleží. Jeden gram bílkovin může mít stejné množství kalorií jako jeden gram sacharidů, ale na váš metabolismus bude mít výrazně odlišný vliv.

„Jídlo je mnohem víc než jen pohled na kalorie,“ souhlasí Jenna Hope. „Vezměte si například 100 kalorií z mandlí ve srovnání se 100 kaloriemi z čokoládového dortu. Mandle budou bohaté na bílkoviny, zdravé tuky a klíčové živiny, jako je hořčík a zinek. Čokoládový dort však bude mít vysoký obsah cukru a nasycených tuků. I když dort může obsahovat malé množství živin, nebudou v něm převažovat tak, jako v mandlích.“

Počítání kalorií vás navíc může vést k tomu, že budete posedlí kvantitou na úkor kvality. Pro některé to může být vstupní branou k vytvoření nezdravého vztahu k jídlu.

2. Můžete si vybrat, kde ztratíte tuk

Lidská těla nejsou stejná, pokud jde o přibírání nebo hubnutí. Zatímco někteří lidé mají tendenci hromadit tuk kolem boků a nohou, jiní budou více bojovat s pasem.

Je pochopitelné, že se chceme zaměřit na ztrátu tuku z určitých oblastí, jako jsou stehna nebo břicho. Nicméně myšlenka, že se můžete zaměřit na části těla, je mýtus o hubnutí.

„Bohužel není možné redukovat tuk bodově,“ říká Hope. „Využití většího množství energie, než kolik spotřebujete, na základní úrovni pomůže s celkovým úbytkem tělesného tuku, ale umístění úbytku tuku bude záviset na řadě faktorů, jako je genetika, pohlaví, svalová hmota a cvičení.“

Nicméně pokud se zaměříte na zpevnění určitých oblastí, můžete si vytvořit štíhlejší postavu a vyvolat dojem, že dochází k úbytku hmotnosti v konkrétních oblastech. Vyzkoušejte toto cvičení s devíti pohyby a bez zátěže, abyste posílili svaly hýždí a nohou.

3. Omezení tuků ze stravy vám pomůže zhubnout

Je pravda, že jeden gram tuku má více než dvojnásobné množství kalorií než gram bílkovin nebo sacharidů. Teoreticky tak omezení této živiny usnadňuje udržení kalorického deficitu. Vyhýbání se tukům ve stravě vám však nutně nepomůže shodit nežádoucí kila. Ve skutečnosti vás to může předurčit k přibírání na váze.

„Tuky mají vyšší sytící hodnotu než sacharidy, což znamená, že vás mohou déle zasytit, a proto mohou vést k nižšímu celkovému příjmu energie,“ vysvětluje Hope.

Lidé, kteří ze svého jídelníčku vyřadí tuky, mají také tendenci nahrazovat je přidaným cukrem, rafinovanými obilovinami a dalšími nezdravými potravinami. Také některé druhy tuků mohou být velmi prospěšné pro náš metabolismus a podporovat zdravou tělesnou hmotnost. „Dobré tuky hrají důležitou roli také v podpoře tvorby hormonů, energetické funkce, zdraví mozku a kloubů,“ říká Hope.

4. Hubnutí je lineární proces

Může být skličující, pokud i přes všechny vaše legitimní pokusy zhubnout nevidíte žádné velké výsledky. Zkušenosti s hubnutím na plošině a kolísání hmotnosti jsou však nedílnou součástí každé cesty za hubnutím a pouze odrážejí, jak složité je naše tělo.

Hubnutí často není lineární, protože množství přijaté a vydané energie se může den ode dne měnit,“ říká Hope. „Navíc, zejména u žen, může mít období měsíce vliv na chuť k jídlu a bazální metabolismus, které hrají roli při regulaci hmotnosti. Na regulaci hmotnosti mohou mít vliv také faktory, jako je stres, termogeneze při necvičení (např. každodenní úkoly), spánek a cvičení.“

5. Po sacharidech se přibírá na váze

Měli byste omezit sacharidy, pokud se snažíte zhubnout? Vůbec ne. Ve skutečnosti se může jednat o jeden z nejčastějších mýtů o hubnutí, ale ve skutečnosti neexistuje mnoho důkazů, které by ho potvrzovaly. Diety s nízkým obsahem sacharidů vám skutečně mohou pomoci shodit nechtěná kila a mohou mít i další zdravotní výhody. Nemluvě o tom, že minimalizace příjmu přidaných cukrů je v boji proti obezitě nutností. Vyhýbání se „dobrým sacharidům“ se však může ukázat jako kontraproduktivní.

„Jsou nezbytné pro tvorbu energie, podporují funkci mozku a také funkci hormonů,“ říká Hope. „Zkuste volit komplexní sacharidy bohaté na vlákninu, které pomáhají zasytit a podporují zdravá střeva.“ Komplexní sacharidy také udržují pod kontrolou hladinu cukru v krvi a chuť k jídlu.

Je také třeba zdůraznit, že přibývání sacharidů na váze nemusí stát za to, abyste se stresovali. „Sacharidy mohou vyžadovat další vodu pro skladování, což je důvod, proč jsou často spojovány s přibýváním na váze. Neexistují však žádné důkazy, které by naznačovaly, že konzumace sacharidů může vést k tloustnutí,“ vysvětluje Hope.

6. Zdravé stravování je drahé

Abyste zhubli, nemusíte si kupovat organické čerstvé produkty, luxusní dietní potraviny nebo drahé doplňky stravy. Se správným přístupem je poměrně snadné jíst zdravě s omezeným rozpočtem.

„Zdravé stravování nemusí být drahé, vaření ve velkém a volba mraženého ovoce, zeleniny, masa a ryb může být skvělým způsobem, jak snížit náklady na zdravé potraviny,“ říká Hope. „Kromě toho jsou obiloviny, fazole a luštěniny relativně levné a mohou být také opravdu všestranné. Tam, kde je to možné, volte konzervované fazole a luštěniny a sušené obiloviny, které jsou cenově nejefektivnějším způsobem nákupu plnohodnotných potravin.“

Ušetřit můžete také investicí do nejlepších proteinových prášků na hubnutí nebo chytrými výměnami zdravých potravin.

TIP: Podívejte se na NEJOBLÍBENĚJŠÍ DIETU, s kterou v Česku zhubly tisíce lidí!
☑️ Nejoblíbenější dieta za Akční cenu! VÍCE INFORMACÍ