S výrazem „keto“ jste se možná v poslední době setkali během rozhovoru nebo jste ho mohli vidět na obalech potravin, v receptech nebo v jakýchkoli sociálních médiích. Obrázky tučných potravin jako je slanina, sýr a dokonce i smetana v kávě. Stejně jako u většiny témat, která jsou aktuálně v centru pozornosti, nemusí být to, co vidíte, celá pravda.

Pojďme si popovídat o tom, co je to vlastně ketóza a co o této dietě říká věda. Nejdříve ale pojďme od základů. Ketogenní strava je mezi jinými způsoby stravování jedinečná velmi vysokým příjmem tuků a velmi nízkým příjmem uhlohydrátů.

Ketogeneze se může jevit jako nový koncept, ale je to přirozený proces, ke kterému se vaše tělo vrací, když nemá dostatek glukózy, kterou používá na energii. Vaše tělo začne rozkládat tuk a vytvářet ketony jako zdroj energie. Je to něco jako vestavěný záložní generátor vašeho těla!

Glukóza je forma cukru, která je obvykle hlavním zdrojem energie vašeho těla (zejména mozku). Když je hladina glukózy nízká, vaše tělo se ponoří do ketonů, které byly vyrobeny z ketogeneze pro tvorbu energie. Tento alternativní metabolický proces, na který se vaše tělo přepíná, se nazývá ketóza. Jednou z funkcí vašich jater je výroba ketonů v každém případě, ale jejich množství se bude měnit v závislosti na příjmu sacharidů a bílkovin. Rychlost generování ketonů se zpomaluje, když to zkrátka není potřeba. Ale při keto dietě nemá vaše tělo dostatek glukózy, aby ji mohlo použít jako palivo. Místo toho vaše tělo zůstává ve stavu ketózy.

V tomto článku se stručně zmíním o tom, jaké mohou být výhody a nedostatky keto diety, nicméně mějte na paměti, že bychom mohli každou oblast výzkumu pojmout mnohem obsáhleji. Pohybujeme se pouze po povrchu!

Možné výhody

  • Epilepsie: Ketogenní strava byla poprvé klinicky použita k léčbě záchvatů. Po mnoho let byla používána k úspěšné redukci záchvatů, spolu s výzkumem, aby bylo zajištěno, že výhody převažovaly nad všemi nevýhodami.
  • Hubnutí: U této diety probíhají zprvu určité významné metabolické změny. Antonio Paoli ve svém článku poznamenává, že zdravotní parametry spojené s nadváhou se zlepšují, jako např. inzulínová rezistence, vysoký krevní tlak a zvýšený cholesterol nebo triglyceridy. Pravdou je, že oxidace tuku se zvyšuje díky tomu, že se tělo přizpůsobuje vyššímu příjmu tuků v potravě. Oxidace tuku a ztráta tělesného tuku jsou však dva různé procesy. Pokud je oxidace tuku vyšší, nemusí to nutně znamenat snížení tělesného tuku. Při odbourávání tuků je hlavním určujícím faktorem celkový příjem a spalování kalorií.
  • Diabetes 2. typu: Omezení sacharidů může mít přímý dopad na koncentraci glukózy a její postupné snižování. Může to být přímý způsob, jak dostat diabetes pod kontrolu. Každý by se však měl poradit s odborným dietologem než s touto možností začne, protože obecně zdravá strava a omezení sacharidů může přinést stejné výsledky.
  • Rakovina: Toto je rostoucí oblast zájmu ve výzkumu ketogenní stravy. Warburgův efekt ukázal, že nádorové buňky mohou ve srovnání s normálními buňkami rozkládat glukózu mnohem rychleji (konkrétně 200x rychleji). Teorie je taková, že „hladověním“ nádorových buněk glukózy lze zamezit jejich množení a zabránit tak rakovině.

Možné nevýhody

Některé negativní vedlejší účinky dlouhodobé
ketogenní stravy byly naznačeny při přezkoumání stravy provedené Harvard’s school of public health,
včetně zvýšeného rizika ledvinových kamenů a osteoporózy a zvýšené hladiny
kyseliny močové v krvi (rizikový faktor pro dnu). Ty hlavní oblasti zájmu jsou
uvedeny níže.

  • Nedostatek živin:
    Protože jsou vyloučeny celé skupiny potravin, může vést dieta k nedostatku
    živin obvykle se vyskytujících v těchto potravinách, jako jsou celozrnné  potraviny a ovoce, jež jsou vyloučeny dietou,
    zejména pokud je dieta dodržována nesprávně nebo bez řádného vedení. Při
    konzumaci tak velkého množství tuku je nezbytné začlenit širokou škálu
    potravin. Každá skupina potravin nabízí jiné nezbytné výživové hodnoty. Zaměřte
    se na maso, mořské plody, zeleninu, některé luštěniny a ovoce, abyste si zajistili
    dostatek vlákniny, vitaminů B a minerálů, jako je železo, hořčík a zinek. Nejlépe
    je konzultovat vše s odborným dietologem, aby se zamezilo možnosti vzniku
    jakýchkoli nedostatků živin.
  • Keto chřipka:
    Během přechodu na dietu se mohou díky významnému omezení sacharidů vyskytnout
    nepříjemné vedlejší účinky, někdy nazývané „Keto chřipka“. Hlad, bolesti hlavy,
    nevolnost, únava, podrážděnost, zácpa a mozková „mlha“ mohou trvat i dny.
    Pomůže spánek a dostatečný pitný režim, ale začátek diety nemusí být právě příjemný.
  • Dodržování:
    Upřímně, dodržování diety s velmi vysokým obsahem tuků může být pro většinu lidí
    dost náročné. Být stále spokojený s omezeným množstvím potravin a skupin
    potravin a nesmět si dovolit některé z oblíbených potravin, jako je ovoce,
    rýžová jídla, zmrzlina nebo krémové polévky, může být obtížné. Je to velmi
    individuální, ale dodržování zdravého stravování je důležité. Chcete-li
    skutečně získat dlouhodobé zdravotní přínosy, musíte mít zdravé návyky po celý
    rok, ne 30 dní v roce.
  • Zdravá střeva:
    Vyloučení celozrných potravin a ovoce výrazně sníží příjem vlákniny což může
    vést k problémům s vyprazdňováním. Není to právě ideální pro zdraví střev.

Abychom to
shrnuli

  1. Pokud jde o hubnutí, je možné vyzkoušet dočasně i něco extrémního a pokud to funguje, může si užít fyzické výhody spojené se ztrátou tělesného tuku. Jakmile je dieta ukončena, může dojít ke koplexnější změně stravování nebo opět k běžnému stravování. V případě, že se dodržuje dlouhodobě, dosud nebyly provedeny studie, které by zjistily, jak to ovlivní naše zdraví.
  2. Co však víme je, že celkově vyvážená strava (nebo způsob stravování), bohatá na vitamíny by měla zahrnovat vysoce kvalitní potraviny, jejich rozmanitost a dlouhodobé dodržování tohoto typu stravování, ať už jde o hubnutí, svalový přírůstek nebo celkové zdraví.
  3. Ketogenní dieta postrádá některé životně důležité potravinové skupiny a tedy životně důležité živiny.
  4. Nejlepší je vše konzultovat s dietologem a lékařem, aby bylo zajištěno pod správným vedením, že sledujete nejen to, jak se cítíte, ale i co se děje uvnitř ve vašem těle.
  5. Stejně jako všechna doporučení týkající se výživy, i tato jsou individuální, s přihlédnutím ke zdravotní anamnéze, preferencím, cílům, úrovni aktivity a speciálním zdravotním potřebám člověka. Úlohou odborného výživového dietologa je vést klienty k bezpečnému, zdraví optimalizujícímu životnímu stylu prostřednictvím výživy na míru. A také mít aktuální přehled o nejnovějších a nejpodrobnějších výzkumech. Co může fungovat pro jednoho, nemusí fungovat pro druhého. A to, co víme teď, se také může v budoucnu změnit.

Rating: 5.0. From 1 vote.
Please wait...
Petr
Petr

Rodina, sport, vaření, zdravá strava a zdravý životní styl. To jsou věci, které mě naplňují a neuvěřitelně baví. Hlavně proto je práce výživového poradce nejen povoláním, ale hlavně koníčkem.