Dieta s nízkým obsahem sacharidů byla kontroverzní po celá desetiletí. Někteří lidé tvrdí, že tato dieta zvyšuje hladinu cholesterolu a způsobuje srdeční choroby kvůli vysokému množství tuků.Ve většině vědeckých studií je však nízkosacharidová dieta shledána jako zdravá a prospěšná.

Zde je 10 prokázaných zdravotních výhod nízkosacharidových a ketogenních diet.

1. Dieta s nízkým množstvím sacharidů snižuje chuť k jídlu

Hlad bývá nejhorším vedlejším účinkem diety.
Je to jeden z hlavních důvodů, proč se mnoho lidí cítí mizerně a nakonec dietu vzdává. Jídlo s nízkým množstvím sacharidů však automaticky vede ke snížení chuti k jídlu. Studie soustavně ukazují, že když lidé omezí sacharidy a jedí více bílkovin a tuků, nakonec snědí mnohem méně kalorií.

Závěr

Studie ukazují, že omezení sacharidů může automaticky snížit chuť k jídlu a tedy i příjem kalorií.

2. Dieta s nízkým množstvím sacharidů vede k většímu hubnutí na začátku

Omezení sacharidů je jedním z nejjednodušších a nejúčinnějších způsobů, jak zhubnout. Studie ukazují, že lidé na dietě s nízkým množstvím sacharidů ztrácí na váze více a rychleji než lidé na dietě s nízkým množstvím tuků – i když ti druzí aktivně omezují množství kalorií. Důvodem je to, že diety s nízkým množstvím sacharidů odvádějí přebytečnou vodu z těla, snižují hladinu inzulínu a vedou k rychlému úbytku hmotnosti v prvním nebo i druhém týdnu.

Ve studiích porovnávajících diety s nízkým množstvím sacharidů a s nízkým množstvím tuků ztratí lidé, kteří omezují sacharidy, někdy i 2–3krát větší váhu – a to aniž by měli hlad. Jedna studie u obézních dospělých zjistila, že dieta s nízkým množstvím sacharidů je zvláště účinná po dobu až šesti měsíců ve srovnání s běžnou dietou. Následně už byl rozdíl v hubnutí mezi dietami zanedbatelný.
V celoroční studii u 609 dospělých s nadváhou na dietě s nízkým množstvím sacharidů a s nízkým množstvím tuků ztratily obě skupiny podobná množství hmotnosti.

Závěr

Téměř bez výjimky vedou diety s nízkým množstvím sacharidů ke krátkodobějšímu hubnutí než u nízkotučné diety. Zdá se však, že diety s nízkým množstvím sacharidů tuto svou výhodu v dlouhodobém horizontu ztratí.

3. Větší podíl hubnutí v oblasti břišní dutiny

Ne všechny tuky v těle jsou stejné. To, kde je uložen tuk, určuje, jak to ovlivňuje vaše zdraví a riziko onemocnění.
Dva hlavní typy tuku jsou podkožní tuk, který je pod kůží a viscerální tuk, který se hromadí v břišní dutině a je typický pro většinu mužů s nadváhou.
Viscerální tuk má tendenci se usazovat kolem orgánů. Nadměrný viscerální tuk je spojen se záněty a rezistencí na inzulín – a může způsobit metabolickou dysfunkci, dnes tak běžnou na Západě.
Diety s nízkým množstvím tuků jsou velmi účinné při odbourávání tohoto škodlivého tuku v břiše. Ve skutečnosti je to tak, že větší část tuků, které lidé ztratí při dietě s nízkým množstvím sacharidů, pochází z břišní dutiny.
Postupem času by to mělo vést k dramaticky sníženému riziku srdečních chorob a diabetu 2. typu.

Závěr

Velké procento tuku ztraceného při dietě s nízkým množstvím sacharidů bývá právě škodlivý břišní tuk, o kterém je známo, že způsobuje vážné metabolické problémy.

4. Triglyceridy mají sklon dramaticky klesat

Triglyceridy jsou tukové molekuly, které cirkulují ve vašem krevním řečišti. Je dobře známo, že triglyceridy při půstu – tedy jejich hladina v krvi po celonočním půstu – jsou silným rizikovým faktorem srdečních chorob.
Jedním z hlavních faktorů zvýšených triglyceridů u lidí se sedavým životním stylem je konzumace sacharidů – zejména jednoduchý cukr fruktóza.
Když lidé omezují sacharidy, mají sklon k velmi dramatickému snížení hladiny triglyceridů v krvi. Na druhé straně diety s nízkým množstvím tuků často způsobují zvýšení triglyceridů.

Závěr

Dieta s nízkým množstvím sacharidů je velmi účinná při snižování triglyceridů v krvi, což jsou molekuly tuku, které zvyšují riziko srdečních chorob.

5. Zvýšená hladina „dobrého“ HDL cholesterolu

Lipoprotein o vysoké hustotě (HDL) se často nazývá „dobrý“ cholesterol.
Čím vyšší je vaše hladina HDL ve srovnání se „špatným“ LDL, tím nižší je riziko srdečních chorob.
Jedním z nejlepších způsobů, jak zvýšit hladinu „dobrého“ HDL, je jíst tuk – a diety s nízkým množstvím sacharidů zahrnují spoustu tuku.
Proto není překvapivé, že hladiny HDL se dramaticky zvyšují u zdravé stravy s nízkým obsahem sacharidů, zatímco u nízkotučné stravy mají tendenci se zvyšovat jen mírně nebo dokonce klesat.

Závěr

Dieta s nízkým množstvím sacharidů má vysoký obsah tuku, což vede k významnému zvýšení hladiny „dobrého“ HDL cholesterolu v krvi.

6. Snížená hladina krevního cukru a inzulínu

Nízko sacharidová a ketogenní dieta mohou být zvláště užitečné pro lidi s diabetem a rezistencí na inzulín, které postihují miliony lidí na celém světě.
Studie prokazují, že omezení sacharidů dramaticky snižuje hladinu cukru v krvi i hladinu inzulínu.
Někteří lidé s diabetem, kteří začínají s dietou s nízkým obsahem sacharidů, mohou téměř okamžitě snížit dávku inzulínu o 50%. Ve studii u lidí s diabetem 2. typu jich 95% snížilo nebo eliminovalo léky snižující hladinu glukózy během šesti měsíců.
Pokud užíváte léky na krevní cukr, poraďte se se svým lékařem dříve, než změníte příjem sacharidů, protože může být nutné upravit dávku, aby se zabránilo hypoglykémii.

Závěr

Nejlepší způsob, jak snížit hladinu cukru v krvi a inzulínu, je snížení spotřeby sacharidů, které mohou dokonce vyléčit diabetes 2. typu.

7. Může snížit krevní tlak

Zvýšený krevní tlak neboli hypertenze jsou významným rizikovým faktorem mnoha onemocnění, včetně srdečních chorob, mrtvice a selhání ledvin.
Dieta s nízkým množstvím sacharidů je účinný způsob, jak snížit krevní tlak, což následně snižuje riziko těchto onemocnění a může vám pomoci žít déle.

Závěr

Omezení sacharidů vede k významnému snížení krevního tlaku, což také snižuje riziko mnoha běžných chorob.

8. Je účinná proti metabolickému syndromu

Metabolický syndrom je stav úzce spojený s rizikem cukrovky a srdečních chorob.

Ve skutečnosti je metabolický syndrom soubor příznaků, které zahrnují:

• Abdominální obezitu
• Zvýšený krevní tlak
• Zvýšenou hladinu cukru v krvi nalačno
• Vysoké triglyceridy
• Nízkou hladinu cholesterolu HDL

Dieta s nízkým množstvím sacharidů je však při léčbě všech těchto příznaků neuvěřitelně účinná.
Při takové dietě jsou totiž tyto podmínky téměř vyloučeny.

Závěr

Zdravá dieta s nízkým množstvím sacharidů účinně eliminuje všech pět klíčových příznaků metabolického syndromu, což je závažný stav, který zvyšuje riziko srdečních chorob a cukrovky 2. typu.

9. Vylepšení hladiny „špatného“ LDL cholesterolu

U lidí s vysokou hladinou „špatného“ LDL je mnohem pravděpodobnější výskyt infarktu.
Je však důležitá velikost částic cholesterolu. Menší částice jsou spojeny s vyšším rizikem srdečních chorob, zatímco větší částice jsou spojeny s nižším rizikem. Ukázalo se, že diety s nízkým množstvím sacharidů zvyšují velikost „špatných“ částic LDL a zároveň snižují počet celkových částic LDL ve vašem krevním řečišti.
Snížení příjmu sacharidů jako takové může posílit vaše srdce.

Závěr

Když jste na dietě s nízkým množstvím sacharidů, zvyšuje se velikost vašich „špatných“ částic LDL, což snižuje jejich škodlivé účinky. Omezení sacharidů může také snížit počet celkových LDL částic ve vašem krevním řečišti.

10. Terapeutikum pro určité poruchy mozku

Váš mozek potřebuje glukózu, protože některé jeho části mohou spalovat pouze tento typ cukru. To je důvodem, proč vaše játra produkují glukózu z bílkovin, pokud nejíte žádné sacharidy.

Přesto velká část vašeho mozku může také spalovat ketony, které se vytvářejí během hladovění nebo když je příjem sacharidů velmi nízký.
Toto je mechanismus ketogenní stravy, která se po desetiletí používá k léčbě epilepsie u dětí, které nereagují na léčbu léky.
V mnoha případech může tato dieta děti s epilepsií vyléčit. V jedné studii více než polovina dětí na ketogenní stravě zaznamenala více než 50% snížení počtu záchvatů, zatímco 16% bylo bez záchvatů.
Dieta s velmi nízkým množstvím sacharidů a ketogenní dieta jsou nyní zkoumány i pro další choroby mozku, včetně Alzheimerovy a Parkinsonovy choroby.

Závěr

Dieta s nízkým množstvím sacharidů a keto dieta se ukázala jako prospěšná při léčbě epilepsie u dětí a zkoumá se jejich účinek i na jiné mozkové choroby.

Sečteno a podtrženo

Ve vědě o výživě je zcela jistě známo jen málo věcí, mezi kterými jsou obrovské zdravotní přínosy diety s nízkým množstvím sacharidů a keto diety.
Tyto diety mohou nejen zlepšit váš cholesterol, krevní tlak a krevní cukr, ale také snižují vaši chuť k jídlu, zvyšují úbytek kil a snižují triglyceridy.
Pokud chcete posílit své zdraví, stojí za to zvážit jednu z těchto diet.

Rating: 5.0/5. From 3 votes.
Please wait...
Katerina
Katerina

Zajímám se zdravý životní styl a není nic, co bych nevyzkoušela.